VILLKOR

Dessa Villkor gäller för privatkunders köp av varor på Webbplatsen.

 

Innehåll

1. Företagsinformation

2. Användning av Webbplatsen

3. Beställning och betalning

4. Leverans

5. Ångerrätt

6. Klagomål

7. Integritetspolicy

8. Cookies

9. Tillämplig lagstiftning och domsrätt

10. Klagomålsförfarande

11. Revidering och ändringar

 

 

1. Företagsinformation

newlinesport.se (hädanefter ”Webbplatsen”) ägs och sköts av 
hummel Cenozo (hädanefter ”hummel”)

DK - Balticagade 20
8000 Aarhus C
CVR; 43317032 

+45 88 70 49 61

 

2. Användning av Webbplatsen

Dessa Villkor gäller användningen av en av hummels webbplatser (Webbplatsen). Villkoren utgör ett juridiskt bindande avtal mellan dig och hummel eller ett av deras anslutna företag (kallat ”hummel”, ”vi”, ”oss” eller ”vårt”) gällande beställning av de varor som finns tillgängliga på Webbplatsen.

Läs därför igenom Villkoren noga och kontrollera att dina faktureringsuppgifter är fullständiga och korrekta innan du gör din beställning. Om du tror att något har blivit fel kan du kontakta vårt Kundtjänstteam.

Din användning av Webbplatsen regleras också av hummels Integritetspolicy och Cookiepolicy.

 

3. Beställning och betalning

För att få handla på Webbplatsen behöver du vara minst 18 år och ha ett giltigt och av oss accepterat betalkort. Om du är under 18 år krävs vårdnadshavares samtycke eller att du har laglig rätt att göra köpet. 

 

Så här gör du för att handla på Webbplatsen:

Välj de varor du vill köpa och placera dem i ”varukorgen”. Du kan ändra korgens innehåll fram till det att du gör din beställning. Du kan också när som helst kontrollera innehållet och vad varorna kostar.

Eventuella tillkommande kostnader, t.ex. för frakt, beräknas vid kassan.

När du är redo att göra din beställning klickar du på ”Gå till varukorgen” eller ”Gå till kassan”, så kommer du vidare till kassan. Här skriver du in namn, fakturerings- och leveransuppgifter, e-postadress, telefonnummer och vilken betalningsmetod du väljer.

Du kan ändra korgens innehåll ända tills du har bekräftat köpet genom att klicka på ”Bekräfta och betala”, följt av ”Fortsätt”. När detta är gjort har din beställning gått iväg.

Under vissa omständigheter kan vi inte behandla din beställning, även om du följer stegen ovan. Det kan t.ex. bero på ett fel i fakturerings- eller leveransuppgifterna. Om du får något problem med betalningen kan du kontakta vårt Kundtjänstteam.

 

Betalningsalternativ

När du klickar på ”Gå till varukorgen” visas våra olika betalningsalternativ. Du hittar dem också under ”Betalningsalternativ” när du har kommit till kassan. Vi accepterar bara de betalningsmetoder som visas här och ber dig att inte försöka betala på något annat sätt.

Om du betalar med kredit- eller bankkort dras inte summan från kontot förrän din beställning har lämnat lagret. Om du i stället betalar direkt genom banköverföring, t.ex. via Sofort, ger du oss tillstånd att omgående dra summan från kontot.

 

Orderkvitto och bekräftelse

När du har lagt en beställning skickar vi en orderbekräftelse på att beställningen är mottagen.

Köpeavtalet bir inte bindande förrän du har fått ett mejl med leveransinformation från oss. Det är det här mejlet som bekräftar ditt köp.

 

Vår rätt att vägra eller annullera en beställning

Vi förbehåller oss rätten att annullera en beställning om något av följande inträffar:

  • Varorna är slutsålda/går inte att få tag på.
  • Dina faktureringsuppgifter är felaktiga eller kan inte bekräftas.
  • Du är under 16 år (eller under den åldersgräns som gäller för att ingå avtal med hummel, enligt tillämplig lag).
  • Fel pris visades på Webbplatsen.
  • Vi kunde inte leverera till den adress du angett.

 

4. Leverans

Mer information om vem som levererar ditt paket och hur lång tid det kan ta hittar du under ”Leverans”. Du kan också se vilka transportörer du kan välja mellan när du kommer till kassan.

Paket skickas från vårt lager endast på vardagar. Om du gör en beställning under helgen eller på en röd dag kan du därför vänta dig längre leveranstid.

Vi kan bara leverera till adresser i något av de länder som visas i kassan eller under ”Leverans”.

Vi försöker skicka hela din beställning i en och samma sändning, men större beställningar kan behöva delas upp på flera paket. Om vi skickar mer än ett paket kommer transportören att meddela dig det.

 

Fri frakt

När din beställning överstiger ett visst belopp bjuder vi på frakten. Detta gäller dock bara om du väljer något av våra standardalternativ för leveransen. Fraktkostnaden dras automatiskt av i kassan vid tillräckligt högt belopp och val av standardleverans. Vilket belopp som krävs för fri frakt hittar du under ”Leverans”.

 

5. Ångerrätt

När du handlar på Webbplatsen har du 30 dagars ångerrätt. Ångerrätten börjar gälla från det datum du tar emot varan/varorna. Du anses ha tagit emot varorna när de har lämnats i din brevlåda eller på en säker plats som har bekräftats av dig (t.ex. ett skjul), alternativt levererats till din arbetsplats. Om ditt paket har levererats till en paketbox eller ett utlämningsställe startar din ångerrätt när du hämtar det. Om du inte hämtar paketet under ångertiden kommer paketet att returneras till oss.

Om ångerrätten går ut på en allmän helgdag, lördag, julafton eller nyårsafton förlängs tidsfristen till följande arbetsdag. Om flera olika artiklar har beställts tillsammans men levererats separat, eller om en och samma beställning har levererats i flera paket, kommer ångerrätten att börja gälla det datum du tar emot den sista varan eller leveransen.

Om du vill avboka din beställning innan ångerrätten upphör behöver du meddla detta skriftligen. Meddelandet ska skickas till vårt Kundtjänstteam. Därefter har du 14 dagar på dig att returnera varorna. Alternativt kan du returnera dina varor inom 30-dagarsperioden, vilket vi ser som att du utövar din ångerrätt.

 

Varor där ångerrätten inte gäller

Ångerrätten gäller inte varor som har tillverkats efter kundens specifikationer eller som på annat sätt tydligt har anpassats individuellt. Detta omfattar, men är inte begränsat till, kläder, skor och föremål som har tryckts eller broderats på kundens begäran. Det framgår tydligt av produktbeskrivningen när detta gäller.

Om du bryter förseglingen på varor som av hälsoskydd eller hygieniska skäl inte lämpar sig för retur förlorar du din ångerrätt.

 

Returer

Du hittar praktisk information om hur du returnerar din beställning under ”Returer”. Viktigt! Om du vill returnera flera beställningar ska de skickas tillbaka i separata paket med rätt returetikett för varje beställning. Annars kan inte beställningarna återbetalas.

Observera: alla returer måste vara i samma skick som när du tog emot dem. 


Om produkten på något sätt har minskat i värde återbetalas bara en del av summan, eller till och med inget alls. Det kan t.ex. vara att:

- du faktiskt har använt produkten

- produkten har tagit åt sig en lukt, t.ex. parfym eller rök, eller visar något annat tecken på användning/slitage

- produkten har skadats under den tid du ansvarat för den

- du har hanterat produkten på ett sätt som inte varit nödvändigt för att fastställa dess art och funktioner

- du inte har följt ångerrättens begränsningar gällande försegling, typ av produkt etc.

- produktens försegling eller förpackning saknas eller har skadats i sådan utsträckning att det påverkar produktens värde.

När du returnerar en produkt ska du se till att den är väl förpackad. Du är personligen ansvarig för paketet/varorna tills de har levererats till oss. Se därför till att behålla kvittot för försändelsen och alla Track & Trace-nummer.

 

Gratis gåvor

Observera: produkter som vi utan kostnad lägger till i din beställning (små marknadsföringsgåvor) kan inte returneras separat. Om du returnerar den beställning du fick gåvan i måste du också returnera själva gåvan. Om detta inte görs förbehåller vi oss rätten att behålla en summa som motsvarar gåvans värde. Gåvorna finns endast under en viss period eller så länge lagret räcker. 

 

Felaktigt returnerade varor

Vi tar inget ansvar för felaktigt returnerade varor. Om du returnerar varor på fel sätt kan vi alltså inte skicka tillbaka dem till dig.

 

Byte av varor

Tyvärr går det inte att byta varor. Däremot kan du returnera din beställning och få köpet återbetalt, för att sedan skapa en ny beställning. Varor som köpts på rea eller med rabattkod kan bara återbetalas med samma summa om reapriset fortfarande gäller i webbutiken.

 

Återbetalning

När din retur väl har registrerats på vårt lager kommer vi att behandla den så snabbt som möjligt och därefter återbetala beloppet. Observera att det kan ta upp till 14 dagar från det att du skickar returen till att du får din återbetalning. Observera också att PayPal har 30 dagars behandlingstid.

Du kommer att få ett mejl med bekräftelse från oss så snart din retur har behandlats. Återbetalningen görs alltid med samma betalningsmetod som du använde vid köpet. Hur lång tid det tar innan den kommer in på ditt konto beror på din bank och vilken betalningsmetod du använde när beställningen gjordes.

 

6. Klagomål

Ditt köp täcks av den danska köplagstiftningen, inklusive dess föreskrifter om defekta varor. Det innebär att du kan få pengarna tillbaka om ditt klagomål är berättigat och defekten inte har uppstått till följd av att produkten har använts på fel sätt eller du på annat sätt har skadat den.

Ditt klagomål ska lämnas in inom en ”rimlig tid” efter det att du har upptäckt defekten. Vi rekommenderar att du lämnar in klagomålet så snart som möjligt. Du gör det enklast genom att kontakta vårt Kundtjänstteam. När du lämnar in ett klagomål är det bra om du ger oss så mycket information som möjligt om problemet. Bifoga ett foto på produkten och ange numret på din beställning.

 

Beroende på situationen kan du sedan få ytterligare instruktioner.

Kom ihåg att varorna alltid ska paketeras på lämpligt sätt och att du ska se till att få ett kvitto på försändelsen. Kvittot är ditt bevis på att du har returnerat dina varor. Vid klagomål tillhandahåller vi en förbetald returfraktsedel.

Observera: vi tar inte emot paket mot postförskott eller liknande.

 

Webbplatsens visning av färger

Även om vi har gjort allt vi kan för att visa rätt färger på Webbplatsens produkter kan vi inte garantera att din skärm återger färgerna korrekt. Vi tar därför inget ansvar för om färgen på din produkt skiljer sig något från den du ser på bilderna.

 

7. Integritetspolicy

Vi hanterar dina personuppgifter konfidentiellt. I vår Integritetspolicy kan du läsa om hur vi använder de personuppgifter du lämnar, dels i samband med betalningen, dels under din användning av Webbplatsen i allmänhet.

 

8. Cookies

Genom att fortsätta använda Webbplatsen accepterar du vår användning av cookies. En cookie är en liten datafil som lagras på din dator för att registrera hur du använder Webbplatsen. Cookies gör också att vi kan känna igen din dator. En cookie är inte något program och innehåller inte några virus.

Om du vill veta mer om vilka cookies vi använder här på hummel och hur du tar bort cookies kan du klicka här.

 

9. Tillämplig lagstiftning och domsrätt  

Alla avtal som ingås med oss genom användning av dessa Villkor faller under svensk lagstiftning. För tvister som uppstår i anslutning till dessa Avtal, inklusive tvister gällande Avtalens existens eller giltighet, ska talan väckas vid behörig svensk domstol.

 

10. Klagomålsförfarande

Du är naturligtvis alltid välkommen att kontakta vårt Kundtjänstteam om du har ett klagomål på något du har köpt från oss. Kundtjänstteamet nås via telefon, e-post eller vårt kontaktformulär.

Du kan dessutom använda EU-kommissionens Klagomålsportal för registrering av klagomål. Detta gäller särskilt om du som konsument är bosatt i ett EU-land. Klagomålet registreras via följande länk: http://ec.europa.eu/odr.

 

11. Revidering och ändringar

Hummel kan utan varsel ändra dessa Villkor genom att publicera en reviderad version av Villkoren på Webbplatsen. De Villkor som gäller för din beställning är de som fanns på Webbplatsen när beställningen gjordes.

 

Revideringsdatum: februari 2021